fredag 28. mars 2008

Internette og du og meg...

Verda har gått framått... Når jeg vokste opp i forigge århundre var det ingen som hadde internett.. det var noe som en hadde sett at enkelte firmaer hadde fått til, når jeg var 15 hadde ingen epostadresse, ingen hadde lastet ned musikk på limwire, ingen hadde hørt om DVDjon... Bil L Gates viste vi litt om, han var en kar fra USA som egentlig var sånn litt rar på en måte.

Når jeg ble 17 fikk vi PC, det var en enorm maskin... 286 mhz proffesor eller noe slik... denne var kjapp for den koblet seg opp på Isdnlinjene hjemme, utrolig greit, for da kunne man sitte på nettet og snakke i telefonen samtidig. Fikk opp en hastighet på 64kb pr sekund, mye raskere en naboen som satt med modem på 54...

Maskinen var forsåvidt ikke store saken den, den sto der på bordet sammen med en 15" skjerm, så ganske så grei ut, i et sånn innfelbart bord...

Etterhvert gikk utviklingen fremover, og folk begynte å få ADSL, jeg var blandt de uheldige som ikke hadde tilgang i byen jeg bodde, så jeg satt der på modemet mitt, hørte på oppkoblingen, den deilige lyden når modemet ringer opp, kobler seg til, og vups så har du fått melding om at du er koblet på nettet... mask hastighet er 50 kb pr sekund... hadde tiscali freesurf på den tiden, veldig greit betalte en fast sum og så kunne du surfte så mye en ville mellom kl 1700 og 0600... kanskje mest praktisk for en kunne jo ta en dusj mens en ventet på en side skulle lastes ned...

Etter hvert har jo ting skjedd i dataverden, så her sitter jeg nå med en bærbar macintosh på fanget, surfer tråløst hjemme i sofaen med en hastighet på 15000 kb pr sekund, og synes avogtil linjene er litt treige... snakker i telefonen og ser på tv... alt via samme greia... epost har jeg hatt siden jeg var 17... klart jeg har hotmailadresse... alle har det... tenker ikke på størrelsen på filene en laster ned lengre, sånn er uvesentlig... maskinen takler linja dårligere en linja kan være god for... verden har til dels gått litt fremover... en kan sette seg i nesten hva som helst by nå, surfe gratis på internett, ingen bruksbegrensiniger... om du sitter på fjellet kan du sende mail via mobilnettet på en hastighet som er over det de første adsl linjene hadde... du kan kikke på filmer og chatte i fjæresteinene, hvor en du er i verden finnes det altid internett... altid kan du sitte å kikke på mailer flire litt av venner som er på msn...

hvem kan klare seg uten facebook i en uke... uten msn, gaysir osv... bare spør jeg, og jeg innrømmer det. jeg må få med meg hva som skjer i verden...

det var andre boller når vi hadde EDB på skolen... joda... verden går fremover den...

1 kommentar:

Steinar sa...

Japp, internetts barndom var en flott tid. Når jeg fikk internett i 1997 satt jeg 14 timer i ett strekk når det var lagt inn. mIRC var og storveis på den tida...