søndag 15. juni 2008

Noen ganger blir en forvirra

Den Norske Kirke og alle andre kirkesammfunn som sådan, består av enkeltpersoner, mange forskjellige enkeltpersoner. Sammfunnet består av enkeltpersoner, alt er hva vi enkelte gjør sier og er. For en tid tilbake sto det en reportasje om en ung gutt, 24 år gammel som fikk en noen anderledes opplevelse med det å komme ut som homofil en hva jeg og mine venner gjorde. Han ble frosset ut, trakkasert og plaget, egentlig slik jeg forventer meg at reaksjonen skal være i kristne miljøer, men som den heldigvis ikke altid er.

Noen ganger kommer det derimot et lysglimt, som når jeg leser dagens Stavanger Aftenblad, om presten i Tjensvold Kirke som innviterte den tidligere bedehussangeren til å komme å synge under gudstjenesten sin. Rett å slett for han ikke mener det er hans jobb å dømme. Innimellom kjenner jeg at jeg blir litt fornøyd og litt glad, glad for at det tross alt finnes enkeltindivider som kan og vil. Som tør å stå mot sine kollegaer og mange trosfeller, som gidder å ta et upopulært standpunkt. Sånne mensker og meninger har jeg respekt og ære for, desverre er det litt for langt mellom dem.... desverre, så jeg forblir utmeldt.


Stavanger Aftenblad

Ingen kommentarer: