tirsdag 6. januar 2009

American Apple Pie 1

Vel jeg er jo ikke kjent for å være noen ekstrem tilhenger av Amerika, eller Amerikanere, faktisk har jeg ikke gjordt meg opp noen mening om "over there". De er der og thats it. Men noen ting har de kommet med i verden... noen få ting... som Apple Pie... As American as an Apple Pie heter det så fint.
Jeg fant en oppskrift, ja jeg fant faktisk flere oppskrifter, men den ene der hadde jeg alt i hus som trengtes til, så den mekka jeg sammen... og det var drittenkelt. Litt uvant å rive smør kanskje? Men det funka helt fint... Paien den står ferdig med en kraftig vaniljeisskje på siden av meg her nå... og ja den anbefales for selv sånne som ikke gidder å lage noe... mek den sammen, la den kjøle, og kast den i frysen... drittgreit å ha når naboen kommer liksom?

Tilberedningstid: 60+ min.

Mørdeig
275 g hvetemel (ca. 5 dl)
175 g kaldt smør
½ sammenpisket egg
1 spiseske iskaldt vann

Fyll
6 syrlige store Epler (ca. 1 kg)
85 g sukker (ca. 1 dl)
1 ts. kanel
2 spiseske maisennamel
75 g rosiner

Serveres med
¼ liter pisket fløte eller ½ liter vaniljeis


Baketid: Ca. 45 min. ved 200°.

Mørdeig: Ha melet i en skål og riv det kalde smøret, på den grove siden av rivejernet, ned i melet. Smuldre smøret i melet - det skal gå fort, så blir deigen best. Rør deigen fort sammen med egg og vann. Form deigen til en flat bolle og legg den tildekket i kjøleskapet i minst 1 time. Rull deigen ut og bekle en terteform (ca. 22 cm i diameter) med høy kant eller en springform med deigen. Skjær deigen av ca. 2 cm. fra kanten i springformen. Rull resten av deigen ut til et lokk.

Fyll: Skrell eplene, kutt dem i to og ta ut kjernehuset. Skjær dem i skiver og legg dem i en skål. Bland sukker, kanel og maisenna og vend eplene godt med denne blanding samt rosiner. Hell fyllet i formen. Skjær deiglokket til, så den passer til formen, legg den over fyllet og press deigen godt sammen i kantene. Form kanten til en pen, bølget kant med fingrene. Pensle pien med kaldt vann og dryss med litt sukker.

Tips: Hvis pien blir mørk for fort, så dekk formen med et stykke aluminiumsfolie.

Ingen kommentarer: