mandag 4. februar 2008

Amen!

På skolen lærte jeg et par ting, blandt annet at betydningen av ordet Amen var "la det skje"
Jeg hadde en klasseforstander som var dypt religiøs, han forkynte bibelens ord, på godt og vondt.
Han var slett ikke anderledes en mange andre lærere på skolen, faktisk var det slik at de fleste lærere var religiøse, og da helst kristne... hvertfall på min skole.
Det skulle liksom være slik.
Enkelte av lærerne på skolen var helt klart uten noe særlig religøs oppfattelse, og enklete av dem ble sett ned på, nettopp ¨på grunn av dette. De var rett å slett ikke skikket til å være lærer i enkeltes øyne.
Jeg husker når jeg begynte på ungdomsskolen og fikk ny klasseforstander, denne var slett ikke religøs, han sa ting som han mente og forkynte sitt eget budskap... da ble det rabalder fra foreldrene til noen i klassen. En lærer skulle være kristen, han skulle forkynne guds ord og han skulle si ting på de rette måtene.
At 75 % av skolens elever hadde et annet syn på dette var ikke noe å si, det var slik det hadde vært og det var slik det skulle være. AMEN!

De kristne er i dag i mindretall selv om de aller fleste Nordmenn er medlem av statskirken, men alikevel er det få grupperinger som har så mye å si i dette landet.

Missforstå meg rett, men det er rart at en så liten andel av befolkningen skal bestemme en så stor del av mitt liv.
Jeg kan ikke gifte meg slik som mine venner kan, jeg kan ikke gå hand i hand med min kjære, slik som mine venner kan, jeg kan ikke få barn slik som mine venner kan....
I dagens samfunn er jeg likestilt, på veldig mange områder. Jeg har det bra, jeg kan gjøre som jeg selv vil... men på et punkt skronter det... det som innvolverer kirkelige saker...
jeg skal fortsatt følge de kristne høytider slik som resten av landet gjør, påske, faste, jul, pinse osv...
Rart at vi følger sånne tradisjoner i et land der nesten ingen går i kirken lengre... i 2005 var det i gjennomsnitt 95,71 personer på hver gudstjeneste i dette landet... det ble holdt 70000 gudstjenester i 2005, og totalt 6,7 millioner var på gudstjeneste.... det vil si at vi alle var en og en halv gang i kirken... ikke værst... av en befolkning i et kristent land...

Jeg tror at bibelen har mye godt i seg, og det er sikkert en rettledning for hvordan jeg skal leve mitt liv... jeg er fortsatt medlem av statskirken, til tross for at de virker til å ønske meg ut. Jeg klamrer meg til håpet om en dag å kunne gå til presten uten å bli kikket på med et avvikende blikk som om jeg er en annenrangs borger... for det er jeg ikke...

Det er godt vi skal elske våre neste som vil selv vil elskes...

AMEN

2 kommentarer:

Steinar sa...

Problemet med å tvinge kristendom på folk slik det ennå gjøres i den norske skole er at det vil somregel føre til at barna vil gjøre opprør og ihvertfall ikke bli kristne selv. Det eneste må være de som blir oppdratt kristne hjemme. Og det er mitt poeng; relgion er en privatsak. Så kan folk remje om kulturarv alt de vil, hva da med å legge kulturarv inn i historietimene der de hører hjemme og fortelle om kristendommens historie i norge. De kan jo begynne med hvordan denne fantastiske relgionen ble innført i dette landet.

Nå er det mye bra i kristendommen og bibelen, men jeg har nå aldri vært særlig overtroisk. Så for meg går det som er bra i kristendommen på ren filosofi og etikk. Når det kommer til gud, jesus og den hellige ånd og sånn må jeg melde pass. Har aldri helt forstått hvorfor mennesker må konkretisere alt mulig. Noe er faktisk sånn at det er umulig å forstå. Eller så er det ren fysikk og big bang. Ikke vet jeg.

Men når bibelen blir brukt til å fortelle folk hvordan en skal leve steiler jeg. De som vil gjøre det må gjerne det. Men det som det altfor ofte ender opp med er dobbelmoralistiske mørkemenn med en dirrende pekefinger og en hore på hotellrommet når ingen ser på. Det var satt på spissen, men sånn fungerer det desverre ofte.

Jeg tviler ikke på at finnes oppriktige kristne, jeg vet de finnes. Men jeg er glad for at kristendommens tyranni over de som velger å leve livet sitt på sin måte stadig mister terreng. Når jeg vokste opp var det som det står i denne bloggen, jeg gikk på samme skole. Det å bli forkynnt en relgion om en vil eller ikke hver dag har nok gjort at jeg ser mer negativt på kristendommen enn jeg hadde gjort om jeg hadde fått valgt selv og oppsøkt den på egne premisser som jeg også gjorde da jeg var barn. Men skolens tvang ødela for meg.

Anonym sa...

Jeg vet at dette er din private blogg, et sted for å formulere tanker og betraktninger - men dersom du har lyst til å få noen tanker fra en representant fra denne minoriteten...det klør litt i fingrene...

Klem fra nabo snart i permisjon - og dermed med god tid til å snike på andres blogger.