mandag 19. mai 2008

Farscape


En reise gjennom et svart hull gjør verden spennende for John…

Nå har jeg sett farscape, og jeg må si før jeg sier min mening om serien at jeg i utgangspunktet ikke er veldig tilhenger av sci-fi… noe med det er overdrevent rart og teit.

Men jeg likte farscape, rett å slett for serien er så utrolig overdreven men samtidig ikke veldig. Den inneholder alle de elementer en sci-fi serie skal ha, den er ikke overdreven med tanke på at den inneholder utrolige mengder med usannsynlige elementer, den handler om en kar som driver forskning på sorte hull, ved en feil finner et, og blir skutt opp i rommet… der blir han i 4 år, om bord på et levende romskip, med flere andre som også er lost in space… de drar sammen til planeter, til galakser og sloss og krangler som de skal gjøre. De reiser i tiden, de finner sorte hull… de besøker jorden og blir huset som vennligsinnede gjester. De får transplanter microder innplantert og alle forstår hverandre selv om de snakker forskjellige språk.
De opplever sykdom, motgang, død og forelskelse.
De dreper, sloss og redder verden. Alt hva en god overdrevet serie skal inneholde.

Klart enkelte elementer i denne serien er kanskje litt amatørmessige, som at det står IKEA under glassene i baren på planeten Jojollana…
Greit at alle plantene på andre planeter er thuja busker som er lakkert lilla metalic… men allikevel… de har ikke overdrevet det mer en de må…

Farscape er en grei serie, det tar litt tid å se den, men du blir revet med i den… og med personligheten til de forskjellige rollekarakterene, ja da må du bare smile litt innimellom… noen er jo nesten humane… nesten…

Selv om alt går i gruss…

Ingen kommentarer: