fredag 11. april 2008

Kongen er død, leve Kongen

Norge i dag er et Demokratisk monarki. Et rettferdig og likeverdig samfunn. Et samfunn der vi alle respekterer og aksepterer hverandre. Der alle er likestilte, alle uansett hudfarge, størrelse, legning, bakgrunn og kjønn.
Slik liker vi å fremstille oss selv. Utad ser Norge ut til å være et flott samfunn, et velfungerende samfunn som er bygget på sosialdemokrati og rettferd.

Det er vi også, i stor grad. Misforstå denne bloggen rett, det er ikke at jeg er forbandet på hele systemet, at jeg vil sette meg opp mot hele systemet og starte revolusjon. Tvert om, jeg er godt fornøyd med livet og landet jeg lever i, jeg er som de aller fleste normale og ordentlige Nordmenn godt fornøyd, selv om halvkomunistene som styrer landet på beste evne forsøker å ødelegge det, selv om kongen som ikke har makt koster oss like mye som en president ville ha gjort. Så er det grunn til å tenke når en i 2008 til stadighet i et av verdens rikeste og mest velfungerende samfunn fortsatt skal følge en oldtidstradisjon hvor en person skal bli født til å styre et land? Ville det ikke da vært mer demokratisk og mer samfunnsmessig rett om folket faktisk valgte sin leder for de neste 4 år?
Den senere tid har vist at Kongen faktisk har makt, i dagbladet 11.04.08 kan en lese at Kongen forlangte at Den Norske Kirke skulle være statskirke. Hva har Kongen med dette å gjøre, og hva har han egentlig med å legge seg opp i politikken? Mulig har jeg missforstått en del her, men det virker på meg som om det er feil bruk av resurser når en person som i utgangspunktet har så lite makt, kan bestemme så mye?Hva med Kirken? Siden jeg først er inne på dem, hvordan kan det ha seg at Kirken som til en hver tid har drevet undertrykkelse og terror av befolkningen, oppført seg som en overlegen maktfaktor gjennom 2000 år, fortsatt skal kunne styre og bestemme over enkeltindividet i Norge? Flere land har skilt stat og kirke, med stort hell, landene har gjort dette ofte på bakgrunn av demokrati, og med tanke på at i et demokrati, som vi liker å fortelle at vi er, så er det ikke plass til en kirke som skal kunne utdøve makt over folket. Skal kirken være statskirke og ha makt i samfunnet på den måten som de er i dag, så burde vel biskoper og prester være valgt av befolkningen? Ikke av et kirkeråd som består av delegater fra diverse religiøse og kristne organisasjoner, disse er jo ikke valgt av noen fra folket? Vertfall ikke av et flertall.

Norge er et kristent samfunn, vi bygger mye på de kristne verdiene, og vi fungerer bra, selv om vi til tider kanskje roter det litt til for oss. Det er godt å bo her på dette utkantlandet i Nord, misforstå meg rett… men jeg etterlyser litt mer demokrati… litt mer rettferdighet i landet. Hva er demokratisk med å ha en statskirke i et moderne demokratisk samfunn, hva er demokratisk med å bli født til å være statsoverhode?Kanskje det er på tide med Fru President, ikke Deres Kongelige Høyhet?Bare tenker litt en fredagsmorgen før jeg går på jobb jeg…

1 kommentar:

Steinar sa...

Enig i mye her. Monarkiet er foreldet absolutt, og stat og kirke burde absolutt vært skillt! Er du på jobb??? OLAV! Du skulle ha fri i dag!!!