tirsdag 8. april 2008

ut av skapet




Kom kom

Sitter å kikker litt på nettet, surfer litt rundt en sen nattestid, slapper av og kikker.
Inne på et stort Norsk nettsted har jeg som de fleste av mine venner profil, egentlig litt teit, vi snakkes på mobil, treffes og smser hele tiden, men sender også meldinger på nettet der.
Plusselig en kommer det inn en profil på min side, eller min profilside som det så fint heter.

Profilen er helt anonym, helt uten bilde og tekst. I Kontrollpanelet står det bare mann, 32 år, liker kvinner og menn, søker date, vennskap, chat.

En tanke slår meg. Sånn profil har jeg også hatt. Sånn profil der jeg prøver å få kontakt med folk, uten å fortelle hvem jeg er, uten å fortelle hva jeg egentlig vil.
Jeg har vært i skapet, endatil jeg. I dag er jeg gift med en mann, jeg har hatt samme mann i 7 snart 8 år, bod sammen kjøpt hus sammen, fått katter sammen (unger er av naturlige, og rettsmessige årsaker noe vanskelig) kjøpt stasjonsvogn, jobber og sliter daglig, styrer på med det vante, har masse venner, både hetero og homo.
Jeg er en gjennomsnittshomo men fortsetter å overaske.
Jeg er ute av skapet, men er fortsatt ikke ferdig med prosessen, det blir jeg aldri. Hver gang jeg treffer noen nye mennesker, skifter jobb, går på byen og blir sjekka opp av en dame er det samme leksa, jeg er ikke hetero, dessverre…

Jeg har selv drevet med sånne kjekke unnskyldninger for å holde meg i skapet, og beklager INGEN av dem funker, ingen.

Det er jo noen som er klassiske da… noen som vi alle har prøvd… er du en av dem som sitter å lese nå så kan du bli skremt redd eller hva som helst… dette er den harde sannheten.

- Jeg er så redd for hva familien skal si. De er veldig religiøse, og jeg vil ikke skuffe dem. Mamma og pappa er veldig motstandere av homofile.


Beklager, denne holder ikke. I henhold til Norsk Lov har du rett på arv, etter foreldre, foreldre kan ikke forfordele noen av sine barn i så måte. Sjekk lovdata.no om du trenger fakta.
De fleste foreldre vet allerede at barnet er homofil, sånn kjenner foreldre fortere en du aner.
Vil du leve med å skjule deg og aldri kunne vise din sanne side, eller din egen identitet, kunne være glad i den du elsker eller gå i middagsselskaper med din kjære? For dine foreldre er religiøse?
Det er ikke lov å diskriminere homofili i Norge.


- Alle på jobben min og alle kameratene mine er veldig homofobe, jeg er redd jeg ikke skal ha noen kompiser igjen eller redd for å miste jobben.


Undersøkelser viser at mange av de som er såkalt homofobe faktisk har en tenning på homofil eller er usikker på sin egen seksuelle identitet, dette er veldig ofte grunnen til at personer er såkalt homofobe. Homofobe har ofte mer erfaring med seksuell omgang med samme kjønn en de ønsker å innrømme, eller har fantasier om dette.
Arbeidsgiveren har ikke lov å ha mening om din seksuelle legning, dette er veldig tydelig i lovverket, homofile som diskrimineres på en arbeidsplass har en utrolig sterk sak i retten. Dersom du blir mobbet, eller sagt opp som følge av din legning er det ingen som sliter mer en arbeidsgiver.
Homofile har ikke syke barn som oftest, de skal ei heller ha permisjon, og de er resurssterke personer. Arbeidsgivere elsker homser…


- Homser er så ekle, de er så femi


I dagens metrosexuelle samfunn er det flere hetero en homo som er femi, jeg kjenner mange homser og lesber, og ja enkelte har funnet sin identitet, og det er dette de fokuserer på i media, men slik er vi ikke. De fleste homofile menn og kvinner er straightacting og slett ikke homser utad. Personlig er det ingen som tar meg for homo før jeg forteller det.


- Jeg har ikke dame, for jeg har ikke tid. Jeg liker bare en spesiell type damer og de er så sjeldne. Jeg har dame, men du kan ikke treffe henne enda. Å ha dame nå for meg er uaktuelt, det ville ikke vært rettferdig siden jeg studerer/jobber så mye.


Sorry den må du ut på landet med. Veldig langt. Det er den raskeste måten å gjennomskue en skaphomse på. ALLE har tid til dame eller type om de vil. Det er ikke noe en bestemmer seg for, det er noe som bare skjer. Er du flott å se på 32 år, singel, bra jobb, bra med penger, pent kledd, hetero utad, travel og engasjert, og bruker noenlunde disse unnskyldningene… vel da er du så godt som ute av skapet, alle forstår du er homo men ingen sier noe, ingen vil være den som kaster første steinen… men alle har sin teori. Sannsynligvis er du beste sladreobjektet i gjengen… for du er skaphomsen


- Jeg hater homser, homofile er ekkelt.


du kan likegodt tilføye, ”for jeg er det selv og hater meg selv” på en sånn setning… beklager men den er gjennomskuet.


- Jeg er redd for at banken ikke skal låne meg penger når jeg skal kjøpe hus om jeg er homofil.


For det første, banken har ikke noe med det, og for det andre, banker elsker homoer… vi er rikere, vi bruker penger på oss selv og vi er opptatt av å ligge på topp…


- Homser tenker bare sex.


vis homser tenker bare sex så er det noe du har funnet av egen erfaring, og hvem tenkte på sex da? Homser er som andre, vi har og vi tenker sex… vi er voksne mensker og sex er en viktig del av livet. Ja enkelte homser har et utsvevd sexliv, helt klart. Men hva med hetero? De snakker bare ikke om det…

Og til slutt, hvem bryr seg…

Jeg er vokst opp i en liten bygd, sammen med min familie og venner, ingen har til dags dato snudd ryggen til meg selv om jeg har vært ute av skapet i 10 år. Ingen har fortalt meg at jeg er annerledes.
Jeg har bedre jobb og bedre karriere en mange av mine venner, jeg har bedre råd en hva mange andre har… jeg er ikke flau, men jeg måtte ta et valg, et valg jeg ikke kunne gå tilbake på… det valget har jeg aldri angret på… jeg har det bedre en jeg noen gang har hatt det.


Homser må ikke gå i tog, de må ikke ha rosa jeans eller skinnbukse, de må ikke være lærhomser... en homse er den han er, slik har er lagd. Slik som oss andre vanlige normale helt totalt skikkelige folk du ser på gata...

De er flere en du tror og de er lette å se... litt for lette, særlig de som er i skapet... og livredde for å komme ut...

Ingen kommentarer: