tirsdag 8. januar 2008

Friends

Back again.

Tenkt litt på venner og kompiser i det siste? noen ganger så gjør en det. Går gjennom alle sammen, tenker litt over dem, og funderer på alle deres forskjellige sider.
Alle har masse forskjellige venner, og ingen er like. Tenk hvor mange der er, og hvor skillet mellom venn og bekjent egentlig går.
Litt rart å tenke på egentlig, hva forventer en av sine venner.
Jeg er nok kravstor mot mine, og håper mine er det mot meg... Et vennskap er et forhold mellom 2 personer som innebærer en del forpliktelser, samtidig som det er uforpliktende for begge parter. Et venskap skal bygge på respekt og likestilling, og ikke være dominert av den ene parten.
Jeg har en mengde venner rundt meg som gjør meg glad, som gjør meg lei, som gir meg masse innspirasjon og mange gode stunder.
Noen vil en ha bedre forhold til en andre, noen skal en ha et bedre forhold til, sånn vil det og skal det være.
Noen kan skape harde dager for en, mens andre skaper bare gode dager, noen kan en la være å se på dagesvis, ja faktisk ukes og månedsvis.
Noen ganger trenger en enkelte mer en andre, noen ganger skulle en ønske at de bare ikke var der, mens en andre dager bare ikke kan få nok.
Alt varierer fra person til person, fra dag til dag og alt etter som humøret er, men det som kjennetegner dem alle er at de nettopp er venner.

En venn kan forventes at:

*stiller opp når en trenger det
*er åpne og ærlige
*ler når en ler
*trøster når en er nede
*aksepterer at ikke alle dager er gode dager
*aksepterer at gode dager er gode dager
*tar kontakt når de ønsker
*respekterer mitt privatliv
*respekterer en og ens meninger
*holder sine løfter
*tar en for den en er, med de feil det måtte innebære
*gir en klem når en minst venter det
*gir en kjeft når en fortjener det

...

Ekte venner forventer det samme tilbake...

Ingen kommentarer: