torsdag 3. januar 2008

Rart med det

Tenk å sitte på jobb, en stille og rolig torsdag, gjordt unna det som skal gjøres før kl 10, og bare vente på et møte kl 12 liksom. Rart med det å tenke på hvordan ting egentlig henger sammens. Hvordan tilfeldighetene rår.

Hva hadde skjedd om du hadde svart anderledes på et spørsmål en gang? Tenk hvor mye som hadde vært endret.
Ta foreksempel jobb, hva vis du på jobb interjuvet svarte anderledes på et av spørsmålene som ble stilt. Ville du da ha fått jobben?
Tenk når du traff en person, hva om du hadde svart anderledes? Hva hadde skjedd da?
Hva om du bestilte en bil, og du bestilte noe annet utstyr på bilen? Ville du da fått den levert på en annen dato en du fikk den? Ville du kanskje da kjøpt en annen bil?
Rart med sånne tilfeldigheter... alle har jo hørt "tilfeldighetene rår" og jammen gjør de ikke det også.

En ting er sikkert, jeg er glad for de valgene jeg har tatt og for mange av de svarene jeg har gitt. Man hører jo ofte om å svare feil... men svarer en egentlig feil, selv om en svarer anderledes? Finnes det et feil svar? Eller er det bare slik at svaret er anderledes en hva malen er.

Når en først er inne på dette med maler og slik... eller å legge ting i et system for den del. Hvorfor skal vi alle puttes i en bås, eller måtte følge et vist system... Jeg er nok kanskje på mange måter et gjennomsnittsmenske. Fysisk og psykisk. Regner meg selv som normal på de fleste måter. Men hva er normal egentlig, hva er malen for hva som regnes som normalt? Hvordan vet vi at en person er normal.
Jeg har en kompis, bruker han som eksempel. Han er jo egentlig over normalt hyggelig, over normalt kjekk og over normalt pen! Eller er han det? Vis han brukes som mal, blir alle andre da unormale?
Hvem har egentlig bestemt hva mal en skal bruke... Jeg har ikke skrevet under på noen ting om at jeg har akseptert med selv som normal?

Ble veldig mye mal og ikke mal her, men sånn er det i dag.

For all del, det er en fortsatt vakker og kald dag ute, det er kjølig og godt og verden smiler til meg som aldri før. Jeg har bare bestemt at jeg skal nyte denne dagen som jeg best kan.

I går fikk jeg om min Ipod en tur på kvelden, og mens jeg kikket opp på himmelvelven og nøyt en stille og kald januarkveld, kom det 2 stjerneskudd flyvende over himmelen... Helt normalt på en vinterskveld å se dem :) Gjorde mine ønsker jeg :) Hva de var, skal jeg holde for meg selv, men jeg var ikke egoist, så :) tross alt jeg er jo helt normal....

Ingen kommentarer: